Aprendizaje Basado en Problemas

viernes, junio 29, 2012

La tria d'un esport


LA TRIA D’UN ESPORT 

Aquest problema es crea per a ser resolt a l ‘escola d ‘estiu de laFundació Trams. El temps estimat per la seva resolució és, aproximadament, d’unes 5 hores. Es dissenya amb la intenció de mostrar com un problema pot ser resolt amb la metodologia PBL ABP a diferents nivells i des de diferents vessants i perspectives, obra la porta a moltíssimes possibilitats.
(Autoria: Delia Gámez

Els pares de la Martina estan farts de sentir la seva filla dir que s’avorreix molt a les tardes. Se les passa a casa dels avis  i quan la  van a buscar se la troben tota atabalada. Massa energia per estar tancada fins l’hora de sopar !!!

Encara que té pocs anys té molta personalitat i no para de dir que vol que l’apuntin a fer boxa.

Els pares no es prenen seriosament la proposta de la Martina  i no creuen que practicar boxa sigui bo per a ella.

Ja que la nena vol fer  un esport, recorren al professor d’Educació Física per a que els aconselli.

Quins criteris d’elecció d’un esport utilitzarà el professor de la nena per aconsellar els pares?
Hi ha alguna limitació física per a que la Martina faci boxa?
L’edat dels nens representa una limitació en l’iniciació en un esport?
Hi ha esports més aconsellats per a nens i altres per a nenes?


RECURSOS:

DERECHOS DE LA INFANCIA EN EL DEPORTE

http://www.unicef.es/actualidad-documentacion/publicaciones/derechos-de-la-infancia-en-el-deporte

EDAD Y DEPORTE
http://www.deporteymedicina.com.ar/edad_y_deporte1.htm

DRETS DELS NENS I NENES JOVES ESPORTISTES

http://www.caib.es/sacmicrofront/archivopub.do?ctrl=MCRST205ZI54335&id=54335

PRESENTACIÓ DE LA RESOLUCIÓ:

Sou el professor d’EF de la Martina  i heu de preparar l’entrevista amb tota la informació necessària per a que els seus pares prenguin una bona decisió respecte al futur esportiu de la seva filla.

Aliments probiòtics


1. ALIMENTS PROBIÒTICS

Aquest problema es crea per a ser resolt a l ‘escola d ‘estiu de la Fundació Trams. El temps estimat per la seva resolució és, aproximadament, d’unes 5 hores. Es dissenya amb la intenció de mostrar com un problema pot ser resolt amb la metodologia PBL ABP a diferents nivells i des de diferents vessants i perspectives, obra la porta a moltíssimes possibilitats.
(Autoria: Delia Gámez


La Mercè és professora de ciències socials i  fan absoluta de facebook. Ho utilitza per a mantenir el contacte amb els seus amics i familiars, però també per a estar informada.Per això segueix certes pàgines de notícies com ara l’Agència Catalana Alternativa de notícies Sirius.cat . És a la seva pàgina de facebook on descobreix una notícia a la que no pot donar crèdit.


La foto va acompanyada del següent text:DANONE ha estat obligat a retirar la publicitat enganyosa als 15 anys de bombo i danys a la salut causats pels seus probiòtics miraculosos que són greix per porcs i pollastres de les explotacions ramaderes i causants d'obesitat infantil. La "pedra en el pot de iogurt" la va posar en marxa Didier Raoult, un investigador francès a la prestigiosa revista científica "Nature" al setembre de 2009. El lema que durant anys ha acompanyat el producte de Danone "Ajuda les teves defenses" ja no estarà en la publicitat del preparat lacti. Els aliments declarats com Saludables, hauran de tenir a partir d'ara, una base científica demostrada i comprovada per l'EFSA.”


La Mercè vol investigar sobre el tema perquè tot i que ella no és una gran consumidora d’aquests productes, fa temps que observa que els seus alumnes sí que ho són. Al principi pensava que les seves famílies es preocupaven molt per la salut dels seus fills promovent el consum d’aquest tipus de productes , però fa temps que detecta que hi ha certes incoherències en els hàbits d’alimentació dels seus alumnes.
Decideix demanar ajut a la professora de biologia per a esbrinar què hi ha de veritat a la notícia i fer una campanya d’informació i conscienciació sobre el consum d’aquests tipus d’aliments entre pares, mares i fills per aclarir :

Què són exactament els aliments suposadament declarats saludables ?

Com ajuden a les nostres defenses?

Com s’utilitzen aquests probiòtics a les explotacions ramaderes ?

Quina relació hi ha amb l’obesitat infantil?


RECURSOS

NATURE REVIEWS MICROBIOLOGY: Probiotics and Obesity, a link?

http://www.nature.com/nrmicro/journal/v7/n9/abs/nrmicro2209.html

COORDINADORA D’USUARIS DE LA SANITAT : Aliments prebiòtics i probiòtics: realment necessaris?

http://www.cus-usuaris.org/ais/temadelmes/tema02.html

COL·LEGI DE FARMACÈUTICS DE BARCELONA : Aliments funcionals

http://www.farmaceuticonline.com/ca/familia/453-alimentos-funcionales?start=1

AGÈNCIA CATALANA ALTERNATIVA DE NOTÍCIES : Activia i Actimel: Els probiòtics són greix per a porcs

http://noticies.sirius.cat/2010/10/activia-i-actimel-els-probiotics-son.html

PRESENTACIÓ DE  LA RESOLUCIÓ:

Heu de preparar una presentació per a informar sobre aquests productes a les famílies de l’escola en una reunió  amb L’AMPA .


Publicitat enganyosa


Publicitat enganyosa

Aquest problema es crea per a ser resolt a l ‘escola d ‘estiu de la Fundació Trams. El temps estimat per la seva resolució és, aproximadament, d’unes 5 hores. Es dissenya amb la intenció de mostrar com un problema pot ser resolt amb la metodologia PBL ABP a diferents nivells i des de diferents vessants i perspectives, obra la porta a moltíssimes possibilitats.

Sou un grup d ‘alumnes de 1r de Batxillerat. El vostre tutor vos a proposat el següent problema:
Heu de trobar i estudiar 5 productes que ofereixin el que anomenem “publicitat enganyosa”. Els productes han d ‘estar anunciats en diferents mitjans publicitaris, si bé no cal que el mateix producte ho sigui de manera obligada en tots els mitjans. Ens cal diferenciar de manera clara el que és un frau i el que és un engany.
Podeu escollir entre els objectius d ‘aprenentatge que proposa el vostre tutor:
En què consisteix l’engany i en quins mecanismes psicològics i sociològics es basa.
Quins són els costos econòmics que pot suposar una campanya publicitària d’aquesta mena realitzada als diferents mitjans i quins són els beneficis calculats que permetin dur-la a terme.
Quines obligacions legals tenen les empreses anunciadores.
Quins són els diferents públics als que van dirigits els anuncis que heu seleccionat.
En què consisteix l ‘ofici de publicitari

Recursos

Bassat

El libro rojo de la Publicidad
Youtube
Luis Bassat

Publicidad engañosa


Presentació de la resolució

Podeu presentar el vostre resultat utilitzant els diferents formats en els que vos sentiu més còmodes, però caldria que utilitzéssiu  imatges, vídeo i so. 

L'atur juvenil


Fundació Trams 

Aquest problema es crea per a ser resolt a l ‘escola d ‘estiu de la Fundació Trams. El temps estimat per la seva resolució és, aproximadament, d’unes 5 hores. Es dissenya amb la intenció de mostrar com un problema pot ser resolt amb la metodologia PBL ABP a diferents nivells i des de diferents vessants i perspectives, obra la porta a moltíssimes possibilitats.


Problema dirigit a tutors de final d ’etapa: 4rt ESO, 2n Batxillerat, FP, cicles.

A l ‘escola Pedrolo de Tàrrega el Consell director del centre està molt preocupat pel fet de que l ’atur juvenil és una realitat cada vegada més important al seu poble. Ha reunit als tutors de final d’etapa i els ha proposat treballar i resoldre el següent problema:

Fa uns anys molts dels alumnes que varen abandonar els seus estudis es van posar a treballar a la construcció, donat que hi havia una forta demanda; la majoria d’ells actualment es troben en una situació força complicada, donat que no tenen feina.  Uns altres varen anar a estudiar a les ciutats més grans de Catalunya i en acabar els seus estudis i no tenir feina, han tornat a casa dels seus pares a Tàrrega.
Es vol llençar un pla per donar suport a aquests alumnes, tant als que varen deixar els estudis, com als  alumnes actuals i alhora recolzar als que han realitzat algun estudi i no tenen treball.
Com objectius d’aprenentatge tenim:
Necessitat de treballar les motivacions dels estudiants.
Quines són les competències que es demanen als treballadors del segle XXI i com les podem treballar des de l’escola?
Què cal fer per recuperar els estudiant que varen abandonar els estudis?

Recursos

Preparació per el segle XXI

Competències per el segle XXI

Cerca de feina

http://eligefp.com/ (escull ofici)

Presentació

Cal presentar un document que no sigui un esquema tipus PowerPoint i tingui les propostes raonades i clares.